Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2024 Nov 4.
doi: 10.1007/s00056-024-00551-0. Online ahead of print.

The effects of professional expertise on perceptions of treatment need in patients with class II division 1 malocclusion: a comparison between orthodontists, general dentists, and lay people in Germany

Affiliations

The effects of professional expertise on perceptions of treatment need in patients with class II division 1 malocclusion: a comparison between orthodontists, general dentists, and lay people in Germany

Sarah Bühling et al. J Orofac Orthop. .

Abstract

Purpose: This study aimed to compare the perception of practitioners with varying levels of expertise and laypeople regarding the orthodontic treatment need and facial harmony in patients with increased anterior overjet.

Methods: Three groups of observers (orthodontists, general dentists, and laypeople, in total n = 48) were asked to rate on images-using a 10-point visual analog scale (VAS)-the facial harmony and treatment need of a sample of 8 patients with class II division 1 malocclusion and overjets of 2, 4, 6, and 8 mm.

Results: Statistically significant differences were observed between the three groups of observers regarding patients with an overjet of 4 mm and above (p < 0.001). Treatment need was perceived at an overjet of 4 mm by orthodontists and 6 mm by general dentists, whereas laypeople did not perceive a need for treatment in any of the groups (p < 0.001). Regarding perception of facial harmony, orthodontists had the lowest threshold (4 mm overjet), while dentists followed at a greater overjet of 6 mm or more (p < 0.001). A statistically significant correlation between the noticed facial harmony and the perceived orthodontic treatment need was found in all observers (p < 0.001).

Conclusion: The perceived orthodontic treatment need for class II division 1 malocclusion increased with increasing professional expertise.

Zusammenfassung: ZIEL: Diese Studie zielte darauf ab, die Wahrnehmung von Fachleuten mit unterschiedlichen Erfahrungsstufen und Laien in Bezug auf den kieferorthopädischen Behandlungsbedarf und die Gesichtsästhetik bei Patienten mit vergrößerter sagittaler Frontzahnstufe zu vergleichen.

Methoden: Drei Gruppen von Beobachtern (Kieferorthopäden, Allgemeinzahnärzte und Laien, insgesamt n = 48) wurden gebeten, auf Bildern die Gesichtsästhetik und den Behandlungsbedarf einer Stichprobe von 8 Patienten mit einer Klasse-II-Division-1-Malokklusion und einem Overjet von 2, 4, 6 und 8 mm anhand einer visuellen Analogskala (VAS) mit 10 Punkten zu bewerten.

Ergebnisse: Es wurden statistisch signifikante Unterschiede zwischen den 3 Beobachtergruppen bei Patienten mit einem Overjet von 4 mm und mehr festgestellt (p < 0,001). Der Behandlungsbedarf wurde von Kieferorthopäden bei einem Overjet von 4 mm und von Allgemeinzahnärzten bei einem Overjet von 6 mm wahrgenommen, während Laien in keiner der Gruppen einen Behandlungsbedarf erkannten (p < 0,001). In Bezug auf die Wahrnehmung der Gesichtsästhetik hatten Kieferorthopäden die niedrigste Schwelle (4 mm Overjet), während Zahnärzte bei einem größeren Overjet von 6 mm oder mehr folgten (p < 0,001). Eine statistisch signifikante Korrelation zwischen der wahrgenommenen Gesichtsästhetik und dem wahrgenommenen kieferorthopädischen Behandlungsbedarf wurde bei allen Beobachtern festgestellt (p < 0,001).

Schlussfolgerung: Der wahrgenommene kieferorthopädische Behandlungsbedarf bei einer Klasse-II-Division-1-Malokklusion stieg mit zunehmender fachlicher Expertise.

Keywords: Angle class II division 1; Esthetics; Facial asymmetries; Index of orthodontic treatment need; Malocclusion.

PubMed Disclaimer

References

    1. Bauss O, Freitag S, Röhling J, Rahman A (2008) Influence of overjet and lip coverage on the prevalence and severity of incisor trauma. J Orofac Orthop 69:402–410 - DOI - PubMed
    1. Rueda-Ibarra V, Scougall-Vilchis RJ, Lara-Carrillo E, Lucas-Rincón SE, Patiño-Marín N, Martínez-Castañon GA, Romero-Martínez M, Medina-Solis CE, Maupomé G (2022) Traumatic dental injuries in 6 to 12 years old schoolchildren: a multicenter cross-sectional study in Mexico. Braz oral res 36:e123. https://doi.org/10.1590/1807-3107bor-2022.vol36.0123 - DOI - PubMed
    1. Stahl F, Grabowski R (2004) Malocclusion and caries prevalence: is there a connection in the primary and mixed dentitions? Clin Oral Invest 8:86–90 - DOI
    1. Macey R, Thiruvenkatachari B, O’Brien K, Batista KBSL (2020) Do malocclusion and orthodontic treatment impact oral health? A systematic review and meta-analysis. Am J Orthod Dentofacial Orthop 157:738–44.e10 - DOI - PubMed
    1. Yonezu T, Kojima T, Kumazawa K, Shintani S (2013) Longitudinal investigation of relationship between developmental changes in sagittal occlusion and caries in lower first permanent molars. Bull Tokyo Dent Coll 54:209–213 - DOI - PubMed

LinkOut - more resources