[Microsurgical vascular suture]
- PMID: 39537936
- DOI: 10.1007/s00064-024-00869-3
[Microsurgical vascular suture]
Abstract
Objective: Anastomosis of two vessels by end-to-end or end-to-side suturing to create an uninterrupted blood flow between the two vessels.
Indications: Transplantations; replantations; vascular trauma.
Contraindications: Active infections in the area to be vascularized or surgical site; large differences in caliber between the vessels; hypercoagulability; extensive tissue damage.
Surgical technique: First, clamping, cleaning and flushing of the vessel ends; adaptation of the vessel ends using end-to-end or end-to-side anastomosis, using an end-to-side anastomosis if an existing vessel axis should not be interrupted; creation of the anastomosis using a single button suture or continuous suture technique; careful avoidance of puncturing the posterior wall and exact adaptation of the vessel ends without leaks; release of the blood flow and examination of the anastomosis.
Postoperative management: Postoperative avoidance of traction, tension, pressure and shear forces on the anastomosis; regular blood flow checks of the revascularized tissue or flap; sufficient anticoagulation.
Results: An atraumatic and gentle suturing technique is a basic requirement for a successful anastomosis. Special suturing techniques can improve the anastomosis of fragile vessels.
Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Verbindung von 2 Gefäßen durch End-zu-End- oder End-zu-Seit-Naht zur Schaffung eines ununterbrochenen Blutflusses zwischen beiden Gefäßen.
Indikationen: Transplantationen; Replantationen; Gefäßtraumata.
Kontraindikationen: Aktive Infektionen im Operationsgebiet; große Kaliberunterschiede zwischen den Gefäßen; Hyperkoagulabilität; ausgedehnte Gewebeschäden.
Operationstechnik: Zunächst Abklemmung, Säuberung und Spülung der Gefäßenden; Adaptierung der Gefäßenden mittels End-zu-End- oder End-zu-Seit-Anastomose, hierbei Anwendung einer End-zu-Seit-Anastomose, wenn eine vorhandene Gefäßachse nicht unterbrochen werden soll; Anlage der Anastomose in Einzelknopfnaht oder fortlaufender Nahttechnik; Sorgfältige Vermeidung des Stechens der Hinterwand und exakte Adaptation der Gefäßenden ohne Undichtigkeiten; Freigabe des Blutflusses und Überprüfung der Anastomose; während der Anastomose atraumatisches Vorgehen, Gewebeschonung.
Weiterbehandlung: Postoperative Vermeidung von Zug, Spannung, Druck und Scherkräften auf die Anastomose; regelmäßige Durchblutungskontrollen des revaskularisierten oder transplantierten Gewebes; suffiziente Antikoagulation.
Ergebnisse: Eine atraumatische und schonende Nahttechnik ist Grundvoraussetzung für eine erfolgreiche Anastomose. Spezielle Nahttechniken können die Anastomosierung fragiler Gefäße erleichtern.
Keywords: Continuous suture technique; End-to-end anastomosis; End-to-side anastomosis; Single-button suture; Vascular suture.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Conflict of interest statement
Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: L.M. Mengen, R.E. Horch und A. Arkudas geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
References
Literatur
-
- Arkudas A (2015) End-zu-End-Anastomosen, End-zu-Seit-Anastomosen. In: Kneser U, Horch RE et al (Hrsg) Grundkurs Mikrochirurgie. Springer, Berlin Heidelberg, S 89–114
-
- Biermann N, Chak JC, Wiesmeier A et al (2024) Evidence-Based Approaches to Anticoagulation in Reconstructive Microsurgery—A Systematic Literature Review. Life 14:
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
