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Review
. 2024 Dec;36(6):307-319.
doi: 10.1007/s00064-024-00869-3. Epub 2024 Nov 13.

[Microsurgical vascular suture]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Microsurgical vascular suture]

[Article in German]
Lilly Maxine Mengen et al. Oper Orthop Traumatol. 2024 Dec.

Abstract

Objective: Anastomosis of two vessels by end-to-end or end-to-side suturing to create an uninterrupted blood flow between the two vessels.

Indications: Transplantations; replantations; vascular trauma.

Contraindications: Active infections in the area to be vascularized or surgical site; large differences in caliber between the vessels; hypercoagulability; extensive tissue damage.

Surgical technique: First, clamping, cleaning and flushing of the vessel ends; adaptation of the vessel ends using end-to-end or end-to-side anastomosis, using an end-to-side anastomosis if an existing vessel axis should not be interrupted; creation of the anastomosis using a single button suture or continuous suture technique; careful avoidance of puncturing the posterior wall and exact adaptation of the vessel ends without leaks; release of the blood flow and examination of the anastomosis.

Postoperative management: Postoperative avoidance of traction, tension, pressure and shear forces on the anastomosis; regular blood flow checks of the revascularized tissue or flap; sufficient anticoagulation.

Results: An atraumatic and gentle suturing technique is a basic requirement for a successful anastomosis. Special suturing techniques can improve the anastomosis of fragile vessels.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Verbindung von 2 Gefäßen durch End-zu-End- oder End-zu-Seit-Naht zur Schaffung eines ununterbrochenen Blutflusses zwischen beiden Gefäßen.

Indikationen: Transplantationen; Replantationen; Gefäßtraumata.

Kontraindikationen: Aktive Infektionen im Operationsgebiet; große Kaliberunterschiede zwischen den Gefäßen; Hyperkoagulabilität; ausgedehnte Gewebeschäden.

Operationstechnik: Zunächst Abklemmung, Säuberung und Spülung der Gefäßenden; Adaptierung der Gefäßenden mittels End-zu-End- oder End-zu-Seit-Anastomose, hierbei Anwendung einer End-zu-Seit-Anastomose, wenn eine vorhandene Gefäßachse nicht unterbrochen werden soll; Anlage der Anastomose in Einzelknopfnaht oder fortlaufender Nahttechnik; Sorgfältige Vermeidung des Stechens der Hinterwand und exakte Adaptation der Gefäßenden ohne Undichtigkeiten; Freigabe des Blutflusses und Überprüfung der Anastomose; während der Anastomose atraumatisches Vorgehen, Gewebeschonung.

Weiterbehandlung: Postoperative Vermeidung von Zug, Spannung, Druck und Scherkräften auf die Anastomose; regelmäßige Durchblutungskontrollen des revaskularisierten oder transplantierten Gewebes; suffiziente Antikoagulation.

Ergebnisse: Eine atraumatische und schonende Nahttechnik ist Grundvoraussetzung für eine erfolgreiche Anastomose. Spezielle Nahttechniken können die Anastomosierung fragiler Gefäße erleichtern.

Keywords: Continuous suture technique; End-to-end anastomosis; End-to-side anastomosis; Single-button suture; Vascular suture.

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Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: L.M. Mengen, R.E. Horch und A. Arkudas geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

References

Literatur

    1. Andree C, Munder BI, Behrendt P et al (2008) Improved safety of autologous breast reconstruction surgery by stabilisation of microsurgical vessel anastomoses using fibrin sealant in 349 free DIEP or fascia-muscle-sparing (fms)-TRAM flaps: a two-centre study. Breast 17:492–498 - DOI - PubMed
    1. Arkudas A (2015) End-zu-End-Anastomosen, End-zu-Seit-Anastomosen. In: Kneser U, Horch RE et al (Hrsg) Grundkurs Mikrochirurgie. Springer, Berlin Heidelberg, S 89–114
    1. Biemer E (1998) Role of vein grafts in reconstructive microsurgery. Microsurgery 18:237–241 - DOI - PubMed
    1. Biermann N, Chak JC, Wiesmeier A et al (2024) Evidence-Based Approaches to Anticoagulation in Reconstructive Microsurgery—A Systematic Literature Review. Life 14:
    1. Cai A, Horch RE, Arkudas A (2021) The Impossible Anastomosis: Intima-to-adventitia Suture Technique for Microanastomosis of Severely Calcified Arteries. Plast Reconstr Surg Glob Open 9:e3866 - DOI - PubMed - PMC

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