[Gastric electrostimulation in refractory gastroparesis: results of a explorative observational study]
- PMID: 39793601
- DOI: 10.1055/a-2451-0116
[Gastric electrostimulation in refractory gastroparesis: results of a explorative observational study]
Abstract
High-frequency electrical stimulation therapy (gastric electrical stimulation, GES) is a treatment option for gastroparesis of various genesis. The best indication and prognostic parameters have not yet been conclusively determined.Retrospective analysis of all gastroparesis patients implanted with a GES device between 2011 and 2020. Clinical response was measured before and after implantation using a validated Gastroparesis Cardinal Symptom Index (GCSI) (maximum score: 5, minimum score: 0). Other study endpoints included: subjective symptom course (no improvement, partial improvement, or severe improvement) and change in gastroparesis medication.A GES device was implanted in 42 patients (16 M: 26 F, mean age 45 years). The etiology of gastroparesis was diabetic (n=23), idiopathic (n=10) or postoperative (n=9). Eleven patients (26%) had undergone one or more invasive treatments before. GCSI score of the total group was 3.23 preoperatively. The median follow-up time was 12 months. In the overall group, significant improvement in GCSI score was found 3, 6, 9, and 12 months postoperatively-regardless of indication. In multivariate analysis, disease duration of >30 months was associated with a significantly decreased GCSI score at 12 months (p<0.001). Approximately 40% of patients were able to discontinue or significantly reduce gastroparesis medication. At the end of follow-up, 81% of patients reported partial or major improvement in symptoms. During the follow-up period, three patients (7%) died.Gastric electrical neurostimulation is an effective and safe option for refractory gastroparesis-regardless of the underlying disease.
Die elektrische Hochfrequenzstimulations-Therapie (Gastric Electric Stimulation, GES) stellt eine Behandlungsoption der Gastroparese verschiedener Genese dar. Die beste Indikation und die Prognoseparameter sind noch nicht abschließend geklärt.Retrospektive Analyse aller Gastroparese – Patienten, bei denen zwischen 2011 und 2020 ein GES-Device implantiert wurde. Das klinische Ansprechen wurde vor und nach Implantation mittels eines validierten Gastroparesis Cardinal Symptom Index (GCSI) gemessen (maximale Punktzahl: 5, minimale Punktzahl: 0). Weitere Endpunkte der Studie waren: subjektiver Beschwerdeverlauf (keine Besserung, teilweise oder starke Besserung) und Änderung der Gastroparese-Medikation.Bei 42 Patienten (16 M: 26 F, durchschnittliches Alter 45 Jahre) wurde ein GES-Device implantiert. Die Genese der Erkrankung war diabetisch (n=23), idiopathisch (n=10) oder postoperativ (n=9). Elf Patienten (26%) hatten sich im Vorfeld bereits einer oder mehreren invasiven Behandlungen unterzogen. Der GCSI-Score der Gesamtgruppe lag präoperativ bei 3,23. Die Nachsorgezeit betrug im Median 12 Monate. In der Gesamtgruppe fand sich eine signifikante Besserung des GCSI-Scores 3, 6, 9 und 12 Monate postoperativ, unabhängig von der Indikation. In der multivariaten Analyse war die Erkrankungsdauer von >30 Monaten mit einem signifikant schlechteren GCSI-Score nach 12 Monaten assoziiert (p<0,001). Etwa 40% der Patienten konnten die Gastroparese-Medikation absetzen oder wesentlich reduzieren. Am Ende der Nachsorge berichteten 81% der Patienten über eine teilweise oder starke Besserung der Symptome. Während der Nachsorgezeit starben drei Patienten (7%).Die elektrische Neurostimulation des Magens ist eine effektive und sichere Option bei therapierefraktärer Gastroparese – unabhängig von der zugrunde liegenden Erkrankung.
Thieme. All rights reserved.
Conflict of interest statement
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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