Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2025 Apr;50(2):149-158.
doi: 10.1007/s00059-024-05291-w. Epub 2025 Jan 14.

[Vaccination and cardiovascular diseases]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Vaccination and cardiovascular diseases]

[Article in German]
Markus Therre et al. Herz. 2025 Apr.

Abstract

Respiratory tract infections with influenza, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and respiratory syncytial (RS) viruses and pneumococci as well as endogenous reactivation of varicella zoster viruses presenting as herpes zoster, are associated with adverse cardiovascular outcomes, such as myocardial infarction or hospitalization for heart failure. Effective prevention of these events, particularly through influenza and pneumococcal vaccination, is well established and cost-effective. Despite guideline recommendations to vaccinate older patients and people at risk, vaccination rates in these population groups remain suboptimal and below average in international comparison. This article sheds light on the association of vaccine preventable diseases with cardiovascular complications and demonstrates the protective effect of the respective vaccinations. Additionally, recommendations on the practical approach to vaccinating high-risk patients are given.

Atemwegsinfektionen mit Influenza‑, SARS-CoV-2(„severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“)- und respiratorischen Synzytialviren (RSV) sowie Pneumokokken, aber auch eine endogene Reaktivierung des Varizella-Zoster-Virus in Form eines Herpes Zoster sind mit unerwünschten kardiovaskulären Ereignissen wie Myokardinfarkt oder Hospitalisierung für Herzinsuffizienz assoziiert. Eine wirksame Prävention dieser Ereignisse ist v. a. für die Influenza- und die Pneumokokkenimpfung gut belegt und kostengünstig. Trotz vorhandener Leitlinienempfehlungen, ältere Patienten und Menschen mit Risikofaktoren zu impfen, sind die Impfraten in diesen Bevölkerungsgruppen nach wie vor niedrig und im internationalen Vergleich unterdurchschnittlich. Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Assoziation von durch Impfungen vermeidbaren Erkrankungen mit kardiovaskulären Komplikationen und den protektiven Wirkungen der entsprechenden Impfungen. Außerdem werden Empfehlungen zur praktischen Vorgehensweise bei der Impfung von Risikopatienten abgegeben.

Keywords: Cardiovascular outcome; Infections; Influenza; SARS-CoV‑2; Vaccination.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: Gemäß den Richtlinien des Springer Medizin Verlags werden Autoren und Wissenschaftliche Leitung im Rahmen der Manuskripterstellung und Manuskriptfreigabe aufgefordert, eine vollständige Erklärung zu ihren finanziellen und nichtfinanziellen Interessen abzugeben. Autoren: M. Böhm gibt an, Vortragshonorare erhalten zu haben von Abbott, Amgen, AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Cytokinetics, Edwards, Medtronic, Novartis, ReCor, Servier, Vifor und GSK. Tätigkeit im Advisory Board von Amgen, Bayer, Boehringer Ingelheim, Cytokinetics, Edwards, Medtronic, Novartis, Pfizer, ReCor, Servier, Vifor. Forschungsunterstützung erhalten von Deutsche Forschungsgemeinschaft (German Research Foundation [DFG]; SFB-TTR 219). M. Therre, M. Tokcan und P. Markwirth geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Wissenschaftliche Leitung: Die vollständige Erklärung zum Interessenkonflikt der Wissenschaftlichen Leitung finden Sie am Kurs der zertifizierten Fortbildung auf www.springermedizin.de/cme . Der Verlag: erklärt, dass für die Publikation dieser CME-Fortbildung keine Sponsorengelder an den Verlag fließen. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Similar articles

References

Literatur

    1. Housworth J, Langmuir AD (1974) Excess mortality from epidemic influenza, 1957–1966. Am J Epidemiol 100:40–48. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.aje.a112007 - DOI - PubMed
    1. Kwong JC, Schwartz KL, Campitelli MA et al (2018) Acute Myocardial Infarction after Laboratory-Confirmed Influenza Infection. N Engl J Med 378:345–353. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1702090 - DOI - PubMed
    1. Meier CR, Jick SS, Derby LE et al (1998) Acute respiratory-tract infections and risk of first-time acute myocardial infarction. Lancet Lond Engl 351:1467–1471. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(97)11084-4 - DOI
    1. Bruns AHW, Oosterheert JJ, Cucciolillo MC et al (2011) Cause-specific long-term mortality rates in patients recovered from community-acquired pneumonia as compared with the general Dutch population. Clin Microbiol Infect 17:763–768. https://doi.org/10.1111/j.1469-0691.2010.03296.x - DOI - PubMed
    1. Singanayagam A, Singanayagam A, Elder DHJ, Chalmers JD (2012) Is community-acquired pneumonia an independent risk factor for cardiovascular disease? Eur Respir J 39:187–196. https://doi.org/10.1183/09031936.00049111 - DOI - PubMed

MeSH terms

LinkOut - more resources