[Vaccination and cardiovascular diseases]
- PMID: 39808306
- DOI: 10.1007/s00059-024-05291-w
[Vaccination and cardiovascular diseases]
Abstract
Respiratory tract infections with influenza, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and respiratory syncytial (RS) viruses and pneumococci as well as endogenous reactivation of varicella zoster viruses presenting as herpes zoster, are associated with adverse cardiovascular outcomes, such as myocardial infarction or hospitalization for heart failure. Effective prevention of these events, particularly through influenza and pneumococcal vaccination, is well established and cost-effective. Despite guideline recommendations to vaccinate older patients and people at risk, vaccination rates in these population groups remain suboptimal and below average in international comparison. This article sheds light on the association of vaccine preventable diseases with cardiovascular complications and demonstrates the protective effect of the respective vaccinations. Additionally, recommendations on the practical approach to vaccinating high-risk patients are given.
Atemwegsinfektionen mit Influenza‑, SARS-CoV-2(„severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“)- und respiratorischen Synzytialviren (RSV) sowie Pneumokokken, aber auch eine endogene Reaktivierung des Varizella-Zoster-Virus in Form eines Herpes Zoster sind mit unerwünschten kardiovaskulären Ereignissen wie Myokardinfarkt oder Hospitalisierung für Herzinsuffizienz assoziiert. Eine wirksame Prävention dieser Ereignisse ist v. a. für die Influenza- und die Pneumokokkenimpfung gut belegt und kostengünstig. Trotz vorhandener Leitlinienempfehlungen, ältere Patienten und Menschen mit Risikofaktoren zu impfen, sind die Impfraten in diesen Bevölkerungsgruppen nach wie vor niedrig und im internationalen Vergleich unterdurchschnittlich. Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Assoziation von durch Impfungen vermeidbaren Erkrankungen mit kardiovaskulären Komplikationen und den protektiven Wirkungen der entsprechenden Impfungen. Außerdem werden Empfehlungen zur praktischen Vorgehensweise bei der Impfung von Risikopatienten abgegeben.
Keywords: Cardiovascular outcome; Infections; Influenza; SARS-CoV‑2; Vaccination.
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References
Literatur
-
- Housworth J, Langmuir AD (1974) Excess mortality from epidemic influenza, 1957–1966. Am J Epidemiol 100:40–48. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.aje.a112007 - DOI - PubMed
-
- Kwong JC, Schwartz KL, Campitelli MA et al (2018) Acute Myocardial Infarction after Laboratory-Confirmed Influenza Infection. N Engl J Med 378:345–353. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1702090 - DOI - PubMed
-
- Meier CR, Jick SS, Derby LE et al (1998) Acute respiratory-tract infections and risk of first-time acute myocardial infarction. Lancet Lond Engl 351:1467–1471. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(97)11084-4 - DOI
-
- Bruns AHW, Oosterheert JJ, Cucciolillo MC et al (2011) Cause-specific long-term mortality rates in patients recovered from community-acquired pneumonia as compared with the general Dutch population. Clin Microbiol Infect 17:763–768. https://doi.org/10.1111/j.1469-0691.2010.03296.x - DOI - PubMed
-
- Singanayagam A, Singanayagam A, Elder DHJ, Chalmers JD (2012) Is community-acquired pneumonia an independent risk factor for cardiovascular disease? Eur Respir J 39:187–196. https://doi.org/10.1183/09031936.00049111 - DOI - PubMed
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