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Review
. 2025 Feb;96(2):95-101.
doi: 10.1007/s00104-024-02236-1. Epub 2025 Jan 29.

[Colorectal surgery in multimorbid patients]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Colorectal surgery in multimorbid patients]

[Article in German]
Romualdas Dasevicius et al. Chirurgie (Heidelb). 2025 Feb.

Abstract

Colorectal surgery in multimorbid patients requires a comprehensive interdisciplinary planning of the treatment approach, from preoperative to posthospital care, in order to minimize complications and improve the patient's outcome. Therefore, the integration of the outpatient and inpatient sectors is essential as is a perioperative interdisciplinary coordinated approach. Preoperatively, all possible risks of concomitant diseases must be considered and optimized if necessary. As part of the prehabilitation, physical exercise, optimization of eating habits and psychological care contribute to a reduction in the complication rate and a shortening of the duration of hospitalization. In older patients a comprehensive geriatric assessment improves the success of the treatment. Perioperatively, interdisciplinary care of the patient is required, whereby enhanced recovery after surgery (ERAS) programs, in particular an individually adapted volume therapy and risk-based planning of the surgical procedure, have a significant influence on the outcome. Posthospital care is also initiated through postoperative management in order to ensure continued outpatient care and surgical success.

Die Kolorektalchirurgie bei multimorbiden Patienten erfordert von der präoperativen bis zur poststationären Versorgung eine umfassende interdisziplinäre Planung des therapeutischen Vorgehens , um Komplikationen zu minimieren und das Outcome des Patienten zu verbessern. Damit ist sowohl die Verzahnung des ambulanten und stationären Sektors unerlässlich als auch perioperativ ein interdisziplinäres abgestimmtes Vorgehen. Präoperativ müssen möglichst alle Risiken der Begleiterkrankungen betrachtete und gegebenenfalls optimiert werden. Im Rahmen der Prähabilitation tragen körperliches Training, Optimierung der Ernährungsgewohnheiten sowie psychologische Betreuung zu einer Verringerung der Komplikationsrate und einer Verkürzung der Hospitalisationsdauer bei. Bei älteren Patienten verbessert ein umfassendes geriatrisches Assessment den Therapieerfolg. Perioperativ ist eine interdisziplinäre Betreuung des Patienten erforderlich, wobei ERAS („enhanced recovery after surgery“)-Programme, insbesondere eine individuell angepasste Volumentherapie und eine risikobasierte Planung des operativen Vorgehens, das Outcome wesentlich beeinflussen. Durch postoperatives Management wird auch die poststationäre Versorgung initiiert, um eine ambulante Weiterversorgung und den operativen Erfolg zu sichern.

Keywords: ERAS concept; Frailty; Interdisciplinary care; Optimized preoperative treatment; Prehabilitation.

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Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: R. Dasevicius und S.J. Presser geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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