[Exanthematic drug eruption]
- PMID: 39964515
- DOI: 10.1007/s00292-025-01418-w
[Exanthematic drug eruption]
Abstract
Background: Besides reactions of the IgE-mediated immediate type, medicamentous therapies can cause a variety of different mucocutaneous adverse events. Exanthematous manifestations require a fast and certain diagnosis due to their extent, sometimes rapid progression, and mucous membrane or organ involvement.
Objectives: The spectrum of non-IgE-mediated exanthematic drug reactions is covered.
Material and methods: The most relevant reactions are portrayed clinically and histopathologically.
Results: Displayed are classical maculo-papular drug eruption, lichenoid drug reaction, acute generalized exanthematic pustulosis (AGEP), severe potentially life-threatening drug reactions such as Stevens-Johnson syndrome (SJS), and toxic epidermal necrolysis (TEN) as well as generalized bullous fixed drug eruption (GBFDE), drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS), and some others.
Conclusions: Cutaneous drug-related side effects cover a broad spectrum. Important for the correct treatment is a reliable diagnosis. In the case of severe, life-threatening drug reactions, however, permanent discontinuation of the drug is essential.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Arzneimittel rufen eine Vielzahl unterschiedlicher mukokutaner Nebenwirkungen hervor. Exanthematische Krankheitsbilder erfordern aufgrund ihrer Ausdehnung, zum Teil raschen Progredienz, Schleimhaut- oder Organbeteiligung eine zügige Diagnose.
Ziel der arbeit: Ziel der Arbeit ist eine Übersicht des Spektrums der nicht-IgE-vermittelten Arzneimittelexantheme.
Material und methoden: Relevante Krankheitsbilder werden klinisch-histologisch beschrieben.
Ergebnisse: Betrachtet werden klassische makulopapulöse Arzneimittelexantheme, das lichenoide Arzneimittelexanthem (lichAME), die akute generalisierte exanthematische Pustulose (AGEP), die schweren lebensbedrohlichen Arzneimittelreaktionen vom Typ des Stevens-Johnson-Syndroms (SJS) und der toxisch epidermalen Nekrolyse (TEN) sowie die generalisierte bullöse fixe Arzneimittelreaktion (GBFAR) und die „drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms“ (DRESS) sowie einige weitere.
Diskussion: Kutane Arzneimittelnebenwirkungen umfassen ein breites Spektrum. Wichtig für die korrekte Behandlung ist eine sichere Diagnose. Zudem ist bei schweren, lebensbedrohlichen Arzneimittelrektionen das dauerhafte Absetzen des Medikaments unerlässlich.
Keywords: Acute generalized exanthematic pustulosis; Drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms; Generalized bullous fixed drug eruption; Lichenoid drug reaction; Stevens-Johnson syndrome; Toxic epidermal necrolysis.
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Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: M. Ziemer und E. Livingstone geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Alle Patient/-innen, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.
References
Literatur
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- Bigby M (2001) Rates of cutaneous reactions to drugs. Arch Dermatol 137(6):765–770 - PubMed
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