Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2025 Apr 22.
doi: 10.1007/s00106-025-01591-7. Online ahead of print.

[Medical tumor therapy for head and neck cancer: between standardization and personalization]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Medical tumor therapy for head and neck cancer: between standardization and personalization]

[Article in German]
Simon Laban. HNO. .

Abstract

In the field of systemic cancer therapy for head and neck neoplasms, new approvals have led to several changes in treatment standards, primarily in the palliative situation. At the same time, molecular biomarkers have been established that can contribute to therapeutic decision-making in addition to clinical factors. These developments are summarized, and potential strategies to resolve the tension between standardization and personalization are described. Results from randomized phase III studies with therapeutic antibodies targeting the PD1/PD-L1 axis in combination with definitive chemoradiation are described and discussed. Finally, inspired by the press release about the positive results of the neoadjuvant KEYNOTE-689 trial in locoregionally advanced resectable disease, potential measures and suggestions for integrating neoadjuvant immunotherapy into clinical routine are discussed.

In der medikamentösen Tumortherapie von Kopf-Hals-Malignomen gab es insbesondere in der palliativen Therapie neue Zulassungen, die zur Änderung von Therapiestandards führten. Gleichzeitig bestehen für einige Therapien molekulare Biomarker, die neben klinischen Faktoren zur Therapieauswahl in Betracht gezogen werden können. Diese Entwicklungen werden in der vorliegenden Arbeit zusammengefasst und mögliche Strategien zur Lösung der Spannung zwischen Standardisierung und Personalisierung aufgezeigt. Zusätzlich werden Ergebnisse der randomisierten Phase-III-Studien mit therapeutischen Antikörpern gegen die PD1/PD-L1-Achse in Kombination mit definitiver Chemoradiotherapie beschrieben und eingeordnet. Zum Schluss werden vor dem Hintergrund der Pressemitteilung über positive Ergebnisse der neoadjuvanten Studie KEYNOTE-689 für die lokoregionär fortgeschrittene, resektable Erkrankung mögliche Maßnahmen und Hinweise zur Integration neoadjuvanter Immuntherapien in den klinischen Alltag diskutiert.

Keywords: Chemoradiotherapy; Immune checkpoint inhibitors; Immunotherapy; Neoadjuvant systemic therapy; Personalized medicine.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: S. Laban: Honoraria: Merck Sharp & Dohme; Beratung/Advisory Boards: Bristol Myers Squibb, Böhringer Ingelheim, Glaxo Smith Kline, Merck Sharp & Dohme; Reisekosten: Merck Healthcare (ESMO 2024); Patente: Peptides for antigen-specific immunotherapy of head and neck cancer or other cancers (EP2023/071063, patent pending). Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

References

Literatur

    1. Fayette J, Licitra LFL, Harrington KJ et al (2023) 854O INTERLINK-1: phase III study of cetuximab (CTX) ± monalizumab (M) in participants (pts) with recurrent/metastatic head and neck squamous cell carcinoma (R/M HNSCC) with disease progression on/after platinum chemotherapy (CT) and previously treated with an immune checkpoint inhibitor (ICI). Ann Oncol 34:S554–S555. https://doi.org/10.1016/j.annonc.2023.09.2000 - DOI
    1. Haddad RI, Ruscica D, Visa A et al (2024) eVOLVE-HNSCC: a global phase 3 study of volrustomig as sequential therapy for unresected locally advanced head and neck squamous cell carcinoma (LA-HNSCC) following definitive concurrent chemoradiotherapy (cCRT). J Clin Oncol 42:TPS6120. https://doi.org/10.1200/JCO.2024.42.16_suppl.TPS6120 - DOI
    1. Dkg, Dkh, Awmf (2021) S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie des Mundhöhlenkarzinoms. https://www.leitlinienprogrammonkologie.de/leitlinien/mundhoehlenkarzinom/ (AWMF Registernummer: 007/100OL)
    1. Dkg, Dkh, Awmf (2019) S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Larynxkarzinoms. http://www.leitlinienprogrammonkologie.de/leitlinien/larynxkarzinom/ (AWMF-Registernummer: 017/076OL)
    1. Dkg, Dkh, Awmf (2024) S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie, Prävention und Nachsorge des Oro- und Hypopharynxkarzinoms. https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/oro-undhypopharyn... (AWMF-Registernummer: 017-082OL)

LinkOut - more resources