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Meta-Analysis
. 2025;32(3):244-259.
doi: 10.1159/000545937. Epub 2025 May 15.

Efficacy of Combined Herbal and Western Medicine Based on Traditional Chinese Medicine for Mild Cognitive Impairment and Dementia in Parkinson's Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis

Affiliations
Meta-Analysis

Efficacy of Combined Herbal and Western Medicine Based on Traditional Chinese Medicine for Mild Cognitive Impairment and Dementia in Parkinson's Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis

Eunbyul Cho et al. Complement Med Res. 2025.

Abstract

Introduction: This systematic review aimed to assess the clinical evidence supporting the combination of syndrome differentiation (SD)-based herbal medicine (HM) and Western medicine (WM) in treating Parkinson's disease (PD)-mild cognitive impairment (PD-MCI) and -dementia (PDD).

Methods: Ten electronic bibliographic databases were searched from inception to March 4, 2024, for randomized controlled trials (RCTs) comparing SD-based HM plus conventional therapies with conventional therapies alone for PD-MCI and PDD. Two authors independently screened and selected studies and extracted data related to trial quality, characteristics, and results. The mean difference (MD) was used to analyze continuous variables, and meta-analysis was performed using Reviewer Manager 5.4 software. The risk of bias was assessed using the Cochrane Risk of Bias Tool.

Results: For the 15 articles selected for review, 12 trials were included in the meta-analysis: 9 comprising 688 patients with PD-MCI and 3 comprising 264 patients with PDD and with a type of SD, such as "blood stasis and stirring wind" or "deficiency of the liver-kidney." The meta-analysis showed significant differences favoring HM plus WM with respect to the Montreal Cognitive Assessment score for PD-MCI (MD = 2.30, 95% confidence interval [CI; 1.40, 3.19]; p < 0.00001, I2 = 76%) and PDD (MD = 3.14, 95% CI [0.48, 5.81]; p = 0.02, I2 = 82%) compared with WM alone. Improvement of cognitive impairment treated using "deficiency of the liver-kidney" SD-based HM plus WM in PD-MCI was more beneficial than that treated using WM alone.

Conclusions: SD-based HM may serve as an adjunctive treatment for PD-MCI and PDD, improving cognitive function and alleviating PD symptoms. No severe adverse event was observed in the HM plus WM group, suggesting that HM may be safe for patients with cognitive impairment in PD. However, evidence regarding the efficacy of HM based on SD for PD-MCI and PDD is of poor quality, and all studies were conducted in China. Thus, and rigorous, multicenter, and international RCTs are required.

<title>Einleitung</title> Diese systematische Übersicht hatte das Ziel, die klinischen Evidenz für die Kombination von auf Syndrom-Differenzierung (SD) basierten pflanzlichen Heilmitteln (PHM) und westlicher Medizin (WM) bei der Behandlung von durch Morbus Parkinson (MP) bedingter leichter kognitiver Beeinträchtigung (MP-LKB) und Demenz (MPD) zu beurteilen.<title>Methoden</title> Zehn elektronische bibliografische Datenbanken wurden vom Zeitpunkt ihrer Einrichtung bis zum 04. März 2024 nach randomisierten klinischen Studien (RCT) durchsucht, in denen SD-basierte PHM plus konventionelle Therapien mit konventionellen Therapien allein bei MP-LKB und MPD verglichen wurden. Zwei Autoren haben unabhängig voneinander Studien gesichtet und ausgewählt und Daten zu Qualität, Merkmalen und Ergebnissen der Studien extrahiert. Zur Analyse kontinuierlicher Variablen wurde die mittlere Differenz (MD) verwendet, und die Metaanalyse wurde mit der Software “Reviewer Manager 5.4” durchgeführt. Das Risiko für Bias wurde mit dem “Cochrane Risk-of-Bias Tool” bewertet.<title>Ergebnisse</title> Von den 15 für die Übersicht ausgewählten Artikeln wurden 12 Studien in die Metaanalyse einbezogen: 9 umfassten 688 Patienten mit MP-LKB und 3 umfassten 264 Patienten mit MPD und einer Art von SD, wie “Blutstau und aufgewühlter Wind” oder “Mangel bei Leber-Nieren” Die Metaanalyse ergab signifikante Unterschiede zugunsten von PHM plus WM in Bezug auf den “Montreal Cognitive Assessment Score” für MP-LKB (MD = 2.30, 95%-Konfidenzintervall [KI; 1.40, 3.19]; <italic>p</italic> &lt; 0.00001, <italic>I</italic>2 = 76%) und MPD (MD = 3.14, 95%-KI [0.48, 5.81]; <italic>p</italic> = 0.02, <italic>I</italic>2 = 82%) im Vergleich zu WM allein. Die Besserung der kognitiven Beeinträchtigung bei MP-LKB durch die Behandlung mit PHM auf Basis der SD “Mangel bei Leber-Nieren” plus WM war vorteilhafter als die Behandlung mit WM allein.<title>Schlussfolgerungen</title> SD-basierte PHM können als Zusatzbehandlung bei MP-LKB und MPD dienen, kognitive Funktionen verbessern und MP-Symptome lindern. In der PHM-plus-WM-Gruppe wurden keine schwerwiegenden unerwünschten Ereignisse beobachtet, was darauf hindeutet, dass PHM für Patienten mit kognitiven Beeinträchtigungen durch MP sicher sein könnte. Die Evidenz zur Wirksamkeit von SD-basierten PHM bei MP-LKB und MPD ist jedoch von geringer Qualität, und alle Studien wurden in China durchgeführt. Daher sind strenge, multizentrische und internationale RCT erforderlich.

Keywords: Meta-analysis; Metaanalyse; Morbus Parkinson; Neurodegenerative Erkrankungen; Neurodegenerative disorders; Parkinson’s disease; Systematic review; Systematische Übersicht; Traditional Chinese medicine; Traditionelle Chinesische Medizin.

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