[Cardiorenal syndrome: causes, diagnosis and treatment of congestive nephropathy]
- PMID: 40392271
- PMCID: PMC12254093
- DOI: 10.1007/s00108-025-01894-5
[Cardiorenal syndrome: causes, diagnosis and treatment of congestive nephropathy]
Abstract
Congestive nephropathy (CN) is an entity of the cardiorenal syndrome that essentially arises from venous congestion and neurohormonal activation. The most common underlying causes include heart failure, pulmonary arterial hypertension, isolated tricuspid valve insufficiency and congenital heart defects. Currently, there are no universally accepted diagnostic criteria; however, the most suitable method appears to be the recording of intrarenal venous blood flow using Doppler sonography. A distinction can be made between continuous venous flow (no congestion) and discontinuous flow patterns, categorized as pulsatile (mild), biphasic (moderate) and monophasic (severe congestion). The venous impedance index (VII) and the renal venous stasis index (RVSI) are additional Doppler sonographic criteria for detecting CN. Evidence supports the efficacy of loop diuretics and/or the administration of sodium-glucose cotransporter 2 (SGLT2) inhibitors in the management of venous congestion.
Die kongestive Nephropathie (CN) ist eine Entität des kardiorenalen Syndroms, die wesentlich auf dem Boden einer venösen Kongestion und neurohormonellen Aktivierung entsteht. Eine Herzinsuffizienz, pulmonalarterielle Hypertonie, isolierte Trikuspidalklappeninsuffizienz und angeborene Herzfehler sind die häufigsten Ursachen. Es gibt bis dato keine allgemein akzeptierten diagnostischen Kriterien, jedoch scheint das Erfassen des intrarenalen venösen Blutflusses mittels Dopplersonographie die geeignetste Methode zu sein. Mit dieser Technik kann ein kontinuierlicher venöser Fluss (keine Kongestion) von den diskontinuierlichen Flussmustern pulsatil (leichte Kongestion), biphasisch (moderate Kongestion) und monophasisch (schwere Kongestion) differenziert werden. Der Venous Impedance Index und der Renal Venous Stasis Index sind zusätzliche dopplersonographische Kriterien zum Erfassen einer CN. Therapien mit Schleifendiuretika und/oder Natrium-Glukose-Kotransporter-2(SGLT-2)-Inhibitoren können eine venöse Kongestion nachweislich verbessern.
Keywords: Renal venous stasis; Reno-cardiac syndrome; Ultrasonography, Doppler; Venous excess ultrasound; Venous impedance.
© 2025. The Author(s).
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References
-
- Scagliola R, Brunelli C (2022) Venous Congestion and Systemic Hypoperfusion in Cardiorenal Syndrome: Two Sides of the Same Coin. Rev Cardiovasc Med 23:111 - PubMed
-
- Kosiorek A, Biegus J, Rozentryt P et al (2022) Cardiorenal syndrome: Decongestion in heart failure across wide spectrum of kidney pathophysiology. Adv Clin Exp Med 31:445–455 - PubMed
-
- Tang WHW, Bakitas MA, Cheng XS et al (2024) Evaluation and Management of Kidney Dysfunction in Advanced Heart Failure: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation 150:e280–e295 - PubMed
-
- L DM (2022) Congestive Nephropathy. International journal of environmental research and public health 19
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