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Multicenter Study
. 2025 Jun;74(6):362-371.
doi: 10.1007/s00101-025-01540-7. Epub 2025 May 21.

[Risk factors and treatment of post-dural puncture headache-an analysis of the German patients of the international EPIMAP study]

[Article in German]
Affiliations
Multicenter Study

[Risk factors and treatment of post-dural puncture headache-an analysis of the German patients of the international EPIMAP study]

[Article in German]
S Kroegel et al. Anaesthesiologie. 2025 Jun.

Erratum in

Abstract

Background: Accidental dural puncture (ADP) is a rare but serious complication that can lead to post-dural puncture headache (PDPH), a condition known to significantly impair the well-being of affected women.

Objectives: The present study examines the patient characteristics, symptoms, management and outcomes of women with PDPH after ADP and focuses on differences between conservative management and epidural blood patch (EBP).

Materials and methods: The data of nine German study sites of the European prospective, multicenter cohort EPIMAP (European Practice in the Management of Accidental Dural Puncture in Obstetrics) trial were analyzed. Only descriptive analyses were performed due to the small sample size.

Results: Data were collected between 2016 and 2018 and 73 patients were included in Germany. Of the 73 patients (76.7%), 56 received an EBP and 17 were treated conservatively (23.3%). In the conservative treatment group, the median numeric rating score of pain (NRS) plus interquartile range (IQR) during the hospital stay was 2 (1; 3) at rest and 7 (5; 8) while sitting or standing. Upon discharge, the NRS had decreased to 0 (0; 1) at rest and 2 (1; 4) while sitting or standing. In the EBP group NRS was 3 (1; 7) at rest and 8.5 (7; 10) while sitting or standing 6-12 h before the intervention. Furthermore, 24 h after the EBP, NRS was 0 (0; 2) at rest and 1 (0; 2) while sitting or standing. A total of 15 women were readmitted to the hospital for recurrent PDPH after EBP (26.8%). A second EBP was administered to 9 patients (60%).

Conclusion: The EBP is an effective treatment option for post-puncture dural headache. The choice between the EBP and a conservative treatment seems to be influenced by the intensity of the PDPH. These results underline the importance of an individual treatment approach in patients with PDPH.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die akzidentelle Duraperforation (ADP) ist eine seltene, aber ernst zu nehmende Komplikation der rückenmarknahen Anästhesie, die zu einem Postpunktionskopfschmerz (PDPH), welcher das Wohlbefinden der betroffenen Frauen erheblich beeinträchtigt, führen kann.

Ziel der arbeit: Die vorliegende Arbeit untersucht die Patientinnencharakteristika, die Behandlung und das Behandlungsergebnis des PDPH nach ADP in der Geburtsmedizin und vergleicht eine konservative Therapie mit einem epiduralen Blut-Patch (EBP). Es werden charakteristische Merkmale, Symptomverläufe, Nebenwirkungen und Komplikationen beider Therapieansätze dargestellt.

Methoden: Es wurden Daten von 73 Patientinnen aus 9 deutschen Studienzentren der europäischen Studie European Practices in the Management of Accidental Dural Puncture in Obstetrics (EPIMAP), einer prospektiven multizentrischen Kohortenstudie, deskriptiv analysiert.

Ergebnisse: Im Zeitraum von 2016 bis 2018 erhielten 56 der 73 (76,7 %) eingeschlossenen Patientinnen einen EBP, 17 Patientinnen wurden konservativ behandelt (23,3 %). Im Kollektiv mit der konservativen Therapie wurde auf der numerischen Schmerzskala (NRS) mit Interquartilenbereich (IQR) im Liegen ein medianes Schmerzniveau von 2 (IQR 1; 3) und im Stehen von 7 (5; 8) angegeben. Die andere Gruppe gab vor Anlage des EBP eine Schmerzintensität im Liegen von NRS 3 (1; 7) und im Stehen von NRS 8,5 (7; 10) an. Das Schmerzniveau 24 h nach EBP lag bei einem NRS von 0 (0; 2) im Liegen und von 1 (0; 2) im Stehen. Die konservativ behandelten Patientinnen beschrieben bei Entlassung einen Schmerzrückgang im Liegen auf NRS 0 (0; 1) und im Stehen auf NRS 2 (1; 4). 15 Patientinnen wurden nach einem EBP mit erneutem PDPH stationär aufgenommen (26,8 %), 9 erhielten einen zweiten EBP (60 %).

Diskussion: Der EBP stellt eine effektive Behandlungsoption zur Senkung der Schmerzintensität eines Postpunktionskopfschmerzes dar, wobei die Wahl zwischen EBP und konservativer Therapie v. a. von der Intensität des Kopfschmerzes beeinflusst zu sein scheint. Die Ergebnisse dieser Untersuchung unterstreichen die Bedeutung eines individualisierten Behandlungsansatzes.

Keywords: Blood patch; Conservative treatment; Dural puncture; Epidural anesthesia; Risk factors.

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Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: S. Kroegel, C. von Heymann, A. Schyns van den Berg, K. Becke, P. Kranke, H. Lewald, S. Müller, E. Muggleton, C. Neumann, H. Ohnesorge, S. Piper und L. Kaufner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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