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Review
. 2025 Jun 13.
doi: 10.1007/s00347-025-02253-3. Online ahead of print.

[Evidence-based approach for premium intraocular lenses: management of postoperative dissatisfaction]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Evidence-based approach for premium intraocular lenses: management of postoperative dissatisfaction]

[Article in German]
Isabella D Baur et al. Ophthalmologie. .

Abstract

The majority of patients report a high degree of satisfaction after implantation of premium intraocular lenses (IOL); however, cases of postoperative dissatisfaction occasionally occur. The most frequent symptoms are blurred vision and dysphotopsia. The possible causes include a deviation of the target refraction, cystoid macular edema, dry eye, secondary cataract, decentration of the IOL and a large pupil size. A standardized evaluation can help to identify the possible cause and to initiate an adequate treatment when a pathology has been identified. If the complaints are inherent to the IOL optics, an exchange of the IOL is available as a last resort.

Die meisten Patienten berichten nach Implantation von Sonderlinsen von einer hohen Zufriedenheit, jedoch treten gelegentlich Fälle postoperativer Unzufriedenheit auf. Die häufigsten Symptome sind Verschwommensehen und Dysphotopsien. Zu den möglichen Ursachen gehören eine Abweichung von der Zielrefraktion, ein zystoides Makulaödem, ein trockenes Auge, ein Nachstar, eine Dezentrierung der IOL und eine große Pupillengröße. Eine standardisierte Evaluation kann helfen, die möglichen Ursachen zu finden und eine adäquate Therapie bei identifizierbaren Pathologien einzuleiten. Sind die Beschwerden der IOL-Optik inhärent, so steht der IOL-Tausch als Ultima Ratio zur Verfügung.

Keywords: Dysphotopsia; Postoperative dissatisfaction; Premium IOL; Presbyopia correction; Toric IOL.

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Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: I.D. Baur, A. Mueller und G. Łabuz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. G.U. Auffarth gibt außerhalb dieser Arbeit Forschungsgelder der Klaus Tschira Stiftung, Sante, Alcon, Zeiss, Physiol, Johnson & Johnson, Kowa, Hoya, Sifi, Acufocus, Referentenhonorare von Santen, Alcon, Johnson & Johnson, Kowa, Hoya, Sifi sowie Reisekostenzuschüsse von Alcon, Kowa, Hoya und Sifi an. R. Khoramnia gibt außerhalb dieser Arbeit Forschungsgelder von Alcon, Hoya, Physiol, Rayner, Johnson & Johnson, 1stQ, Referentenhonorare von Alcon, Kowa, Hoya, Ophtec, Physiol, Rayner, Johnson & Johnson, Teleon, Santen, Acufocus, Bausch & Lomb, 1stQ sowie Reisekostenzuschüsse von Alcon, Teleon, Johnson & Johnson, Rayner und 1stQ an. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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