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. 2025 Jun 17.
doi: 10.1007/s00106-025-01617-0. Online ahead of print.

Provision of hearing technology in children and adolescents with permanent hearing loss in Germany

Affiliations

Provision of hearing technology in children and adolescents with permanent hearing loss in Germany

Elena Pützer et al. HNO. .

Abstract

Background: To date, data on the prevalence and age at first management of permanent childhood hearing loss in Germany are lacking.

Objective: This study aims to depict how often and at what age children and adolescents receive their (first) hearing technology.

Materials and methods: In this study, we analyzed claims data from a large German statutory health insurance company (BARMER). A cross-sectional study determined the provision of hearing devices and cochlear implants for children and adolescents aged under 18 years with permanent hearing loss from 2010 to 2020. A longitudinal analysis of a cohort of children born in 2010 was performed to gain insights about age at first management with hearing technology during the first 10 years of life.

Results: Between 2010 and 2020, approximately 2800 to 3600 children and adolescents per year were provided with hearing devices and 10 to 30 with cochlear implants. In the 2010 birth cohort, 1.22% of children received their first prescription for hearing devices before the age of 10. The proportionately highest number of first prescriptions was found between 3 and 6 years. In 2020, particularly few children gained access to hearing technology.

Conclusion: The analysis of the prescribed hearing systems reveals inaccuracies in documentation but also a possible care gap in hearing loss management. For a large percentage of children and adolescents, management of hearing loss took place after the age of 1. The frequent initial provision of hearing technology at preschool age indicates that the proportion of hearing loss that is acquired, detected late, or treated late remained quite high even after the introduction of newborn hearing screening. There is an obvious need for comprehensive tracking of children who fail newborn hearing screening and for other screening and hearing tests. The data for 2020 suggest that hearing loss was diagnosed and treated later due to the COVID-19 pandemic.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bisher liegen keine Daten zu Versorgungshäufigkeiten und -zeitpunkten von Kindern und Jugendlichen mit permanenter Hörstörung in Deutschland vor.

Ziel der arbeit: Ziel der Studie ist es, herauszufinden, wie häufig und in welchem Alter Kinder (erstmalig) ein technisches Hörsystem erhielten.

Material und methoden: Mithilfe von Routinedaten einer der größten deutschen gesetzlichen Krankenkassen (BARMER) wurde eine Querschnittsanalyse für die Jahre 2010 bis 2020 vorgenommen, um zu ermitteln, wie viele Kinder und Jugendliche mit permanenter Hörstörung unter 18 Jahren mit Hörhilfen nach Definition der Hilfsmittelrichtlinie und Cochleaimplantaten versorgt wurden. In einer Längsschnittanalyse einer Kohorte von Kindern des Geburtsjahrgangs 2010 wurde zusätzlich das Alter bei der Verordnung der ersten technischen Hörsysteme in den ersten zehn Lebensjahren betrachtet.

Ergebnisse: Zwischen 2010 und 2020 erhielten jährlich ca. 2800 bis 3600 Kinder und Jugendliche eine Hörhilfe und 10 bis 30 ein Cochleaimplantat. In der Geburtskohorte 2010 erhielten 1,22 % der Kinder in ihren ersten 10 Lebensjahren eine Hörhilfe. Darunter waren die meisten Erstverordnungen im Alter zwischen 3 und 6 Jahren zu finden. Im Jahr 2020 wurden besonders wenige Kinder mit technischen Hörsystemen versorgt.

Schlussfolgerung: Bei der Analyse der verordneten Hörsysteme wurden Ungenauigkeiten in der Dokumentation, aber auch eine mögliche Versorgungslücke sichtbar. Die häufige Erstverordnung von Hörsystemen nach dem ersten Lebensjahr – insbesondere im Kindergartenalter – deutet an, dass der Anteil erworbener, später erkannter oder später versorgter Hörstörungen auch nach Einführung des Neugeborenen-Hörscreenings durchaus hoch war. Es wird ein Bedarf an umfassenden Trackings von auffälligen Kindern im Rahmen des Neugeborenen-Hörscreenings sowie weiterer Erfassungsmethoden offensichtlich. Die Daten für das Jahr 2020 lassen vermuten, dass Hörstörungen aufgrund der COVID-19-Pandemie später diagnostiziert sowie versorgt wurden.

Keywords: Claims data; Deaf/Hard of hearing; Early detection; Health service research; Hearing devices.

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Conflict of interest statement

Declarations. Conflict of interest: H. van de Sand received personnel and travel expenses, E. Pützer, J. Filip, and K. Schäfer received travel expenses from KIND Hörstiftung and Internationale Hörstiftung. I. Schubert, U. Marschall and I. Meyer declare that they have no competing interests. The use of data is regulated by the German Social Code and the supervisory authorities under data protection law. The research did not involve human participants. The supplement containing this article is not sponsored by industry.

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