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. 2025 Jun 25.
doi: 10.1007/s00106-025-01557-9. Online ahead of print.

Routine diagnostics prior to ear surgery-results of a survey among otorhinolaryngology departments in German-speaking countries

Affiliations

Routine diagnostics prior to ear surgery-results of a survey among otorhinolaryngology departments in German-speaking countries

Joseph Morgenstern et al. HNO. .

Abstract

Background: Diagnostic testing prior to ear surgery is an important part of the work of ear specialists in hospitals. To date, there is no national or international diagnostic standard. Rather, the test batteries used are dependent on hospitals' own doctrinal opinions.

Objective: The aim of this study was to conduct a survey in German-speaking countries to determine the routine diagnostic methods used prior to various ear surgery procedures.

Methods: An online questionnaire with 18 general questions on the hospital's equipment and availability of tests and 6 questions on specific ear operations was sent to the departmental directors.

Results: Of the 180 hospitals contacted, 56 (31%) took part in the survey. For eight specific operations (rehabilitative ear surgery with and without cholesteatoma, hearing-improving surgery, stapes surgery, ear canal stenosis surgery, ear canal atresia surgery, implantation of active middle ear implants, and cochlear implant surgery), the test batteries most commonly used in German-speaking countries could be determined. It was found that the majority of clearly defined diagnostic batteries are implemented in the hospital's own diagnostic steps. In German-speaking countries, neuro-otological diagnostics are preferably carried out before treatment with hearing implants, but are of only minor importance for middle ear surgery in German-speaking hospitals.

Conclusion: There is inhomogeneity regarding diagnostic pathways in ear surgery in German-speaking countries. The results of this survey provide a further basis for discussion concerning the development of a diagnostic standard, which is to be developed in corresponding guidelines and consensus papers.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Diagnostik vor ohrchirurgischen Eingriffen ist wichtiger Bestandteil der ohrenärztlichen Tätigkeit in Kliniken. Bislang existiert national und international noch kein Diagnostikstandard. Vielmehr sind die genutzten Testbatterien abhängig von klinikeigenen Lehrmeinungen.

Fragestellung: Ziel der Arbeit war es, durch eine Umfrage im deutschsprachigen Raum die Routinediagnostikmethoden vor verschiedenen ohrchirurgischen Eingriffen zu erfassen.

Methoden: Es wurde ein Online-Fragebogen mit 18 allgemeinen Fragen zur Ausstattung der Klinik und Verfügbarkeit von Tests sowie je sechs Fragen zu spezifischen Ohroperationen an die Klinikleiter/-innen versendet.

Ergebnisse: Von 180 angeschriebenen Kliniken nahmen 56 Kliniken (31 %) an der Umfrage teil. Für acht spezifische Operationen (sanierende Ohr-Operation mit und ohne Cholesteatom, hörverbessernde Operation, Stapesplastik, Gehörgangsstenosen-Operation, Gehörgangsatresie-Operation, Implantation von aktiven Mittelohrimplantaten und Cochleaimplantat-Operationen) konnten die im deutschsprachigen Raum mehrheitlich genutzten Testbatterien bestimmt werden. Es zeigte sich, dass bei klar definierten Diagnostikbatterien diese mehrheitlich in den klinikeigenen Diagnostikschritten implementiert werden. Eine apparative neurootologische Diagnostik erfolgt im deutschsprachigen Raum vorzugsweise vor einer Hörimplantatversorgung, hat jedoch bei mittelohrchirurgischen Eingriffen in den deutschsprachigen Kliniken nur einen geringen Stellenwert.

Schlussfolgerung: Im deutschsprachigen Raum zeigt sich eine Inhomogenität der Diagnostikpfade vor ohrchirurgischen Eingriffen. Die Ergebnisse dieser Umfrage liefern eine weitere Diskussionsgrundlage zur Erarbeitung eines Diagnostikstandards, welcher in entsprechenden Leitlinien und Konsensuspapieren zu erarbeiten ist.

Keywords: Audiometry; Ear surgery; Guidelines; Outcome parameters; Standardization.

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Conflict of interest statement

Declarations. Conflict of interest: J. Morgenstern, M. Neudert, T. Zahnert, and S. Lailach declare that they have no conflicts of interest. For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies mentioned were in accordance with the ethical standards indicated in each case. The supplement containing this article is not sponsored by industry.

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