[Intensive care diaries to reduce of posttraumatic stress disorder for critical care patients-a systematic review with meta-analysis]
- PMID: 40640577
- DOI: 10.1007/s00063-025-01296-3
[Intensive care diaries to reduce of posttraumatic stress disorder for critical care patients-a systematic review with meta-analysis]
Abstract
Background: Survivors of critical illness have an increased risk of psychological disorders such as posttraumatic stress disorder (PTSD), anxiety disorders or depression. A possible preventive intervention is an intensive care diary. The effect of intensive care diaries on the prevention of these psychosocial disorders remains unclear.
Methods: In May 2024, a literature search with following metaanalysis was performed in PubMed, CINAHL, Cochrane Library, Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) and PsychInfo databases based on the metaanalysis of Nydahl et al. (2018). Studies included were studies on intensive diaries with PTSD as the primary outcome and anxiety and depression as secondary outcomes. Study quality was assessed using the Cochrane Risk of Bias Tool 2 and the metaanalysis was performed with RevMan 5.4.1.
Results: After reviewing 539 titles, 10 studies were included. The studies were of low to good quality. A total of three metaanalyses were performed. The metaanalysis for PTSD of intensive care patients (n = 1081; 9 studies) showed a significant reduction (OR 0.52 [95% CI: 0.28-0.98] p = 0.04; I2 = 65%, τ2 = 0.46, p = 0.005). Three studies with 427 patients were included in the metaanalyses of anxiety and depression. These showed no significant reduction in the HADS (anxiety: OR 0.55 [95% CI: 0.14-2.18] p = 0.40; I2 = 74%, τ2 = 1.08, p = 0.02; depression: OR 0.50 [95% CI 0.24-1.07] p = 0.08; I2 = 34%, τ2 = 0.17, p = 0.22).
Conclusions: Intensive care diaries may reduce the incidence of PTSD for patients after an ICU stay. However, no significant reduction can currently be shown for anxiety or depression.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Überlebende der Intensivstation können ein erhöhtes Risiko für psychosoziale Folgestörungen wie posttraumatische Belastungsstörungen (PTBS), Angststörungen oder Depressionen haben. Eine präventive Intervention stellt das Führen eines Intensivtagebuches dar.
Methode: Im Mai 2024 wurde eine Literaturrecherche mit anschließender Metaanalyse in den Datenbanken PubMed, CINAHL, Cochrane Library, Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) in The Cochrane Library und PsychInfo durchgeführt. Eingeschlossen wurden experimentelle Studien zu Intensivtagebüchern mit PTBS als primärem sowie Angst und Depression als sekundärem Outcome. Die Studienqualität wurde mit dem Cochrane Risk of Bias Tool 2 bewertet, die Metaanalyse erfolgte mit RevMan 5.4.1.
Ergebnisse: Nach Sichtung von 539 Titeln konnten 10 Studien eingeschlossen werden. Die Studien zeigten eine geringe bis gute Qualität. Es wurden drei Metaanalysen durchgeführt. Die Metaanalyse für PTBS bei Intensivpatienten (n = 1081; 9 Studien) zeigte eine signifikant geringere PTBS-Häufigkeit in der IG vs. KG (OR 0,52 [95 %-KI: 0,28–0,98] p = 0,04; I2 = 65 %, τ2 = 0,46, p = 0,005). Für Angst und Depression (n = 427; 3 Studien) ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen (Angst: OR 0,55 [95 %-KI: 0,14–2,18], p = 0,4; I2 = 74 %, τ2 = 1,08, p = 0,02; Depression: OR 0,50 [95 %-KI: 0,24–1,07]; p = 0,08, I2 = 34 %, τ2 = 0,17, p = 0,22).
Schlussfolgerungen: Intensivtagebücher können die PTBS-Häufigkeit nach einem Intensivstationsaufenthalt positiv beeinflussen, jedoch ohne einen Effekt auf Angststörungen und Depression.
Keywords: Diary; Intensive care; Metaanalyses; Posttraumatic stress disorder; Prevention.
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Conflict of interest statement
Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: E. Peschel, M. Hölzl, J. Schulze und P. Nydahl geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
References
Literatur
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- Desai SV, Law TJ, Needham DM (2011) Long-term complications of critical care. Crit Care Med 39(2):371–379 - PubMed
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- Larsen R, Fink T, Müller-Wolf T (2021) Anästhesie und Intensivmedizin für die Fachpflege. Springer, Heidelberg
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