[Chronic anal fissure-Cremes or surgery?]
- PMID: 40679512
- DOI: 10.1007/s00104-025-02336-6
[Chronic anal fissure-Cremes or surgery?]
Abstract
An anal fissure is a painful lesion of the anal canal. The acute form often heals spontaneously and should be treated conservatively. The treatment of chronic anal fissures is the subject of many studies but the treatment recommendations of international guidelines are contradictory. Conservative treatment consists of chemical sphincterotomy using sphincter-relaxing drugs, such as calcium channel antagonists, nitrates or botulinum toxin and leads to healing in only about 50% of patients with a prolonged healing time and a high rate of recurrence. In contrast surgical treatment is much more effective. Lateral internal sphincterotomy is the most effective treatment with a success rate of >90%. Fissurectomy with a success rate of 80% is preferred in German-speaking countries due to its much lower risk of incontinence.
Die Analfissur ist eine schmerzhafte Läsion des Analkanals. Die akute Form heilt oft spontan und sollte konservativ behandelt werden. Die Therapie der chronischen Analfissur ist Gegenstand vieler Studien, die internationalen Leitlinien sind widersprüchlich. Die konservative Therapie erfolgt mittels sphinkterrelaxierender Medikamente wie Kalziumkanalantagonisten, Nitraten oder Botulinumtoxin und führt in knapp 50 % zur Heilung bei einer langen Heilungszeit und einer hohen Rezidivrate. Die operativen Behandlungen sind deutlich effektiver: Die laterale Internus-Sphinkterotomie ist mit einer Erfolgsrate von >90 % die wirksamste Therapie. Im deutschsprachigen Raum wird dieser die Fissurektomie mit einer Erfolgsrate von 80 % wegen des deutlich kleineren Inkontinenzrisikos vorgezogen.
Keywords: Botulinum toxin; Calcium channel antagonists; Fecal incontinence; Fissurectomy; Lateral internal sphincterotomy.
© 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Conflict of interest statement
Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: L. Marti ist/war in Beratungsfunktion tätig für die Firmen AMI, Medtronic und Ethicon (Johnson & Johnson). Diese Tätigkeit stellt keinen Interessenkonflikt für die vorliegende Arbeit dar und hat diese in keiner Weise beeinflusst. M. Klein und M. Zadnikar geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Die Arbeit wurde im Einklang mit der Deklaration von Helsinki verfasst. Es wurden keine Versuche am Menschen oder Tier durchgeführt.
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