[Parathyroid glands and their anatomical positional variations : Preoperative diagnostics and surgical planning]
- PMID: 40705067
- DOI: 10.1007/s00104-025-02343-7
[Parathyroid glands and their anatomical positional variations : Preoperative diagnostics and surgical planning]
Abstract
The identification of the parathyroid glands during neck surgery can be challenging due to their variable anatomical location. Knowledge of embryonic migration, typical positions and vascular supply is therefore essential for successful surgery of the parathyroid glands. This narrative review article, supported by a systematic literature search, addresses these aspects in detail. Anatomical orientation along the recurrent laryngeal nerve and the inferior thyroid artery as key landmarks, followed by systematic cervical exploration, improves intraoperative detection rates of parathyroid glands. The anatomical variability is higher for the inferior than for the superior parathyroid glands. In cases of primary hyperparathyroidism, preoperative localization using high-resolution ultrasound and functional imaging techniques (e.g., choline positron emission tomography/computed tomography, PET/CT) enables focused parathyroidectomy, leading to a significant reduction of operation times and complication rates.
Das Auffinden von Nebenschilddrüsen bei Halsoperationen kann aufgrund ihrer Lagevariabilität herausfordernd sein. Kenntnisse über embryonale Wanderung, typische Lokalisationen und Gefäßversorgung sind deshalb für die erfolgreiche Chirurgie der Nebenschilddrüsen entscheidend. In diesem narrativen Übersichtsartikel wird unter Einbezug einer systematischen Literaturrecherche auf diese Aspekte eingegangen. Die anatomische Orientierung am N. laryngeus recurrens und der A. thyreoidea inferior als Leitstrukturen gefolgt von der systematischen zervikalen Exploration hilft beim Auffinden von Nebenschilddrüsen. Die Lagevariabilität der unteren Nebenschilddrüsen ist insgesamt höher als die der oberen Nebenschilddrüsen. Beim primären Hyperparathyreoidismus ermöglicht eine präoperative Lokalisationsdiagnostik mittels hochauflösenden Ultraschalles und funktioneller Bildgebung (z. B. Cholin-PET/CT [Positronenemissionstomographie/Computertomographie]) fokussierte Parathyreoidektomien mit reduzierter Operationsdauer und Komplikationsrate.
Keywords: Anatomical variants; Anatomy; Aterial blood supply; Hyperparathyroidism; Recurrent laryngeal nerve.
© 2025. The Author(s).
Conflict of interest statement
Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: C. Lenschow, R. Pistorius, M. Meir und N. Schlegel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
References
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