[Psychosocial crisis services-A special case of transsectoral healthcare]
- PMID: 40728737
- PMCID: PMC12586391
- DOI: 10.1007/s00115-025-01863-1
[Psychosocial crisis services-A special case of transsectoral healthcare]
Abstract
Background: The psychosocial burden of the population is increasing and psychosocial crisis intervention teams already play an important supportive role in the care in some regions in Germany. A comprehensive description of existing psychosocial crisis services in Germany is lacking.
Objective: Description of the experiences of selected psychosocial crisis services in Germany and development of a concept for the implementation of new psychosocial crisis services.
Material and methods: A narrative synthesis of the experiences of established psychosocial crisis intervention services in Germany was carried out based on searches in the scientific literature, perusal of information available on the internet regarding the activities of existing services and conversations with their representatives. We developed an experience-based concept for psychosocial crisis services in Germany.
Results: The search for scientific evidence in the literature showed only limited evidence for the efficacy of psychosocial crisis intervention services. There is a broad diversity of types of services and models of financing. Barriers and facilitators of the implementation of psychosocial crisis services could be identified. These were included in a modular, experience-based transsectoral concept for psychosocial crisis intervention services in Germany.
Conclusion: An experience-based modular concept for the implementation of a mental health crisis intervention service was developed. The modularity facilitates the adaptation to local and regional needs and resources and can promote a broader implementation.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die psychosozialen Belastungen der Bevölkerung nehmen zu und psychosoziale Krisendienste spielen in manchen Regionen in Deutschland bereits eine wichtige Rolle in der Versorgung. Es fehlte bislang eine umfassende Beschreibung der bestehenden psychosozialen Krisendienste in Deutschland.
Ziel der arbeit: Beschreibung der Erfahrungen ausgewählter psychosozialer Krisendienste in Deutschland sowie Entwicklung eines Konzepts für die Einrichtung neuer Krisendienste.
Material und methoden: Es erfolgte eine narrative Synthese der Erfahrungen mit psychosozialen Krisendiensten auf Grundlage von Recherchen in der wissenschaftlichen Literatur, der Durchsicht von im Internet verfügbaren Informationen zum Tätigkeitsspektrum bestehender Krisendienste und aufgrund von Gesprächen mit deren Vertreter*innen. Daraus wurde ein erfahrungsbasiertes Konzept für die Einrichtung psychosozialer Krisendienste in Deutschland entwickelt.
Ergebnisse: Die wissenschaftliche Literatursuche erbrachte limitierte Evidenz für die Wirksamkeit psychosozialer Krisendienste. Das Tätigkeitsspektrum und die Finanzierungsmodelle variieren zwischen den einzelnen Diensten in Deutschland. Es konnten Barrieren und Erfolgsfaktoren für die Einrichtung psychosozialer Krisendienste identifiziert werden. Diese flossen in ein erfahrungsbasiertes, modulares, transsektorales Konzept ein.
Diskussion: Es wurde ein erfahrungsbasiertes, modulares Konzept für die Implementierung psychosozialer Krisendienste entwickelt. Die Modularität erleichtert eine Anpassung an lokale und regionale Bedarfe und Ressourcen und kann eine breitere Implementierung befördern.
Keywords: Compulsory hospitalization; Emergency psychiatry; Mental disorder; Psychosocial crisis; Suicide prevention.
© 2025. The Author(s).
Conflict of interest statement
Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: J. Zielasek, T.L. Orschler, M. Pott, M. Schröder und E. Gouzoulis-Mayfrank geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Figures
References
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Medical
