Successful Trial of Labor After Two Caesarean Sections (TOLA2C): Analysis of a Delivery Protocol with Feto-Maternal Outcome
- PMID: 40771829
- PMCID: PMC12324859
- DOI: 10.1055/a-2513-6562
Successful Trial of Labor After Two Caesarean Sections (TOLA2C): Analysis of a Delivery Protocol with Feto-Maternal Outcome
Abstract
Introduction: The majority of obstetrical clinics do not offer a trial of labor after two Caesarean sections (TOLA2C) due to concerns about fetal and maternal complications such as uterine rupture or asphyxia. This study aimed to establish a delivery protocol for safely undergoing TOLA2C and analyzed predictors for a successful vaginal delivery.
Methods: Analysis of retrospectively collected data of all pregnant women after two consecutive Caesarean sections was performed at the Obstetrics Department of a tertiary community hospital from January 2013 until December 2022. Those who desired TOLA2C were screened by a senior obstetrician and had to consent to a delivery protocol consisting of five pre- and eight peripartum criteria. Maternal demographic data, indications for previous Caesarean sections and feto-maternal outcome parameters were compared between the successful TOLA2C group and the intrapartum Third-Caesarean section group.
Results: In the study period, 385 women planned a delivery after two consecutive CS. Following the protocol, 358 patients (93.0%) were scheduled as elective repeat CS, while 27 (7.0%) attempted vaginal delivery. In this TOLA2C group, 17 women (63.0%) successfully delivered vaginally. In contrast, ten failed vaginal attempts (37.0%) resulted in nine intrapartum repeat CS and one intrapartum emergency CS. Women with prior vaginal delivery had a higher chance of a successful TOLA2C (p = 0.04). In comparison, women with a previous CS due to the indication of arrested labor had a higher risk for intrapartum repeat CS (p = 0.02). No fetal or maternal death occurred, and no major complications were observed.
Conclusion: Under the specified conditions, TOLA2C is safe for mother and fetus, and successful vaginal delivery is feasible.
Einleitung: Die Mehrheit der Entbindungskliniken bieten keinen Wehenversuch nach 2 vorangegangenen Sectiones caesareae (Trial of Labor after two Caesarean sections, TOLA2C) aufgrund der Bedenken hinsichtlich möglicher fetaler und mütterlicher Komplikationen wie Uterusruptur und Asphyxie. Ziel dieser Studie war es, ein Entbindungsprotokoll für eine sichere TOLA2C zu entwickeln sowie die Prädiktoren für eine erfolgreiche vaginale Entbindung zu analysieren.
Methoden: Es wurde eine Analyse der retrospektiv gesammelten Daten aller schwangeren Frauen durchgeführt, die bereits 2 Sectiones caesareae erlebt hatten und zwischen Januar 2013 und Dezember 2022 in der geburtshilflichen Abteilung eines kommunalen Krankenhauses der Tertiärversorgung entbanden. Die Frauen, die eine TOLA2C wünschten, wurden von einem erfahrenen Geburtshelfer überprüft und mussten einem Entbindungsprotokoll mit 5 prä- und 8 peripartalen Kriterien zustimmen. Die mütterlichen demografischen Daten, die Indikationen für die vorangegangenen Kaiserschnittentbindungen sowie die fetomaternalen Ergebnisparameter der erfolgreichen TOLA2C-Gruppe und der intrapartalen Dritte-Sectio-Gruppe wurden verglichen.
Ergebnisse: Im Studienzeitraum planten 385 Frauen eine Entbindung nach 2 aufeinanderfolgenden Kaiserschnittentbindungen. Laut Protokoll wurde bei 358 Patientinnen (93,0%) eine elektive erneute CS geplant, während 27 (7,0%) eine vaginale Entbindung versuchten. Aus dieser TOLA2C-Gruppe haben 17 Frauen (63,0%) erfolgreich vaginal entbunden. Dagegen gab es 10 erfolglose Versuche einer vaginalen Entbindung (37,0%), die intrapartal zu 9 erneuten Kaiserschnittentbindungen und einer Notsectio führten. Bei Frauen, die schon einmal vaginal entbunden hatten, war die Chance eines erfolgreichen TOLA2C höher (p = 0,04). Dafür war das Risiko für eine erneute intrapartale Kaiserschnittentbindung höher bei Frauen, die schon einmal eine Indikation für eine Sectio caesarea hatten wegen Geburtsstillstand (p = 0,02). Es gab keine fetale Mortalität oder Müttersterblichkeit, und es wurden keine schwerwiegenden Komplikationen beobachtet.
Schlussfolgerung: Unter den vorgegebenen Bedingungen ist TOLA2C ein sicherer Entbindungsmodus für Mutter und Kind, und eine erfolgreiche vaginale Entbindung ist möglich.
Keywords: Caesarean section; TOLA2C; delivery mode; feto-maternal morbidity.
The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Conflict of interest statement
Conflict of Interest The authors declare that they have no conflict of interest.
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