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. 2025 Aug 19.
doi: 10.1007/s00056-025-00595-w. Online ahead of print.

Influence of upper anterior teeth crowding on the quality of life of children and adolescents

Affiliations

Influence of upper anterior teeth crowding on the quality of life of children and adolescents

Alice von Laffert et al. J Orofac Orthop. .

Abstract

Purpose: The indication for orthodontic treatment in children and adolescents is based on severity of tooth and jaw malocclusions that lead to limitations in oral health-related quality of life (QoL). We have already shown how overbite and overjet deviations negatively affect QoL. However, few studies have investigated the influence of anterior crowding in the upper jaw on QoL.

Methods: We selected 734 children and adolescents aged 11-14 years from a population-based longitudinal cohort study (LIFE Child). The data used in this study were retrospectively analyzed. Evaluable jaw models were available for 554 subjects in which we performed three orthodontic space analyses: (i) purely visual assessment of the crowding of the incisors in the upper jaw (VA), (ii) the Little index (LI), and (iii) the Lundström analysis (LA). Limitations in QoL were determined using the German version of the Child Perceptions Questionnaire (CPQ-G-11-14), taking into account the effects of age, gender, socioeconomic status (Winkler score), orthodontic treatment, oral hygiene, overbite/overjet, and dental caries (decayed, missing, filled teeth [DMFT] index) as possible influencing factors.

Results: The percentage of individuals with crowding in our cohort was 11% according to VA, 14.3% according to LI, and 7.3% according to the LA. Within the three analyses, the groups of individuals with crowding did not fully overlap. The CPQ score (subscales: "emotional and social well-being") was significantly higher in subjects with crowding independent of the type of crowding analysis (p < 0.05), gender, or socioeconomic status (multivariable linear regression analysis).

Conclusion: Children and adolescents with crowding had significantly more QoL impairments, especially related to emotional and social well-being. It is necessary to perform more than one crowding analysis in order to find more affected individuals with a reduced QoL due to crowding.

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Die Indikation für eine kieferorthopädische Behandlung bei Kindern und Jugendlichen richtet sich nach dem Schweregrad der Zahn- und Kieferfehlstellungen, die zu Einschränkungen der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität (QoL) führen. Wir haben bereits gezeigt, wie ein abweichender Overjet- und Overbite die QoL negativ beeinflussen. Es gibt jedoch nur wenige Studien, die den Einfluss eines frontalen Engstandes im Oberkiefer auf die QoL untersucht haben.

Methoden: 734 Kinder und Jugendliche im Alter von 11–14 Jahren wurden aus einer bevölkerungsbasierten Längsschnitt-Kohortenstudie (LIFE Child) ausgewählt. Die in dieser Studie verwendeten Daten wurden retrospektiv ausgewertet. Für 554 Probanden standen auswertbare Kiefermodelle zur Verfügung, an denen wir 3 Analysen zum kieferorthopädischen Platzbedarf durchführten: (i) eine rein visuelle Beurteilung des Engstandes der oberen Inzisiven (VA), (ii) den Little-Index (LI) und (iii) die Lundström-Analyse (LA). Einschränkungen der QoL wurden mit der deutschen Version des Child Perceptions Questionnaire (CPQ-G-11-14) ermittelt, wobei die Auswirkungen von Alter, Geschlecht, sozioökonomischem Status (Winkler-Score), kieferorthopädischer Behandlung, Mundhygiene, Overbite/Overjet und Karies (Index kariöser, fehlender, gefüllter Zähne [DMFT]) als mögliche Einflussfaktoren berücksichtigt wurden.

Ergebnisse: Der prozentuale Anteil der Personen mit Engstand in unserer Kohorte betrug 11 % nach VA, 14,3 % nach LI und 7,3 % nach LA. Innerhalb der 3 Analysen überschnitten sich die Personengruppen mit Engstand nicht vollständig. Der CPQ-Score (Subskalen: „emotionales und soziales Wohlbefinden“) war bei Personen mit Engstand signifikant höher, unabhängig von der Art der Engstandsanalyse (p < 0,05), dem Geschlecht oder dem sozioökonomischen Status (multivariable lineare Regressionsanalyse).

Schlussfolgerung: Kinder und Jugendliche mit Engstand hatten signifikant mehr Beeinträchtigungen der Lebensqualität, insbesondere in Bezug auf ihr emotionales und soziales Wohlbefinden. Um mehr Betroffene mit einer reduzierten LQ aufgrund von Engstand zu identifizieren, ist es notwendig, mehr als eine Engstandsanalyse durchzuführen.

Keywords: Emotional well-being; Oral health-related quality of life; Orthodontic treatment need; Orthodontics; Social well-being; Tooth malocclusions.

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Conflict of interest statement

Declarations. Conflict of interest: A. von Laffert, T. Koehne, C. Hirsch, S. Riemekasten, W. Kieß and A. Körner declare that they have no competing interests. Ethical standards: Before the study began, the children and parents were informed about the aim and procedure of the study and their written consent was obtained. The dental examination was approved by the ethics committee of the University of Leipzig (Reg. No. 354-10-13122010).

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