[Comorbidity of chronic pain and fatigue : Common mechanisms, common treatment steps?]
- PMID: 40839219
- DOI: 10.1007/s00482-025-00898-2
[Comorbidity of chronic pain and fatigue : Common mechanisms, common treatment steps?]
Abstract
Fatigue and chronic pain show a high level of comorbidity and are both not only frequent symptoms of chronic diseases without known somatic structural causes (e.g. irritable bowel syndrome or nonspecific low back pain) but also as leading symptoms of diseases with a specific etiology (e.g., cancer, rheumatoid arthritis or multiple sclerosis). Fatigue and pain also often co-occur for months or years after overcoming an acute organic illness, such as an acute bacterial or viral infection. In all cases, fatigue and pain can be accompanied by increased anxiety or depression. Moreover, research indicates that psychosocial factors, such as emotional distress, dysfunctional behavioral responses to fatigue or pain or social stigmatizing, can be involved in the perpetuation of the complaints and also independent of the etiology of the underlying disease. Physiological processes, such as autonomic dysregulation, an altered activation of adrenocortical activity as well as altered brain activity are increasingly being discussed as biological mechanisms. These common factors suggest a transdiagnostic approach investigating overlapping features in terms of biopsychosocial mechanisms that may play a role not only in the maintenance of pain but also of fatigue. As a consequence, both the diagnostics and management can be provided in a more individualized and resource-efficient way. The present narrative review gives a preliminary summary of the transdiagnostic mechanisms and possible clinical approaches for fatigue and chronic pain.
Fatigue, eine pathologische Form von Müdigkeit, und chronischer Schmerz zeigen ein hohes Maß an Komorbidität, dies sowohl als chronische Symptome von Erkrankungen ohne bekannte somatisch-strukturelle Ursache (z. B. chronischem Reizdarmsyndrom, nichtspezifischem Rückenschmerz) als auch bei Erkrankungen mit spezifischer Ätiologie (z. B. Tumorerkrankungen, rheumatoider Arthritis, multipler Sklerose) bzw. als chronische körperliche Beschwerden, die nach Abklingen einer akuten Organerkrankung (z. B. einer bakteriellen oder viralen Infektion) über Monate bis Jahre hinweg bestehen können. In allen Fällen können sie psychischen „distress“ nach sich ziehen, so etwa eine erhöhte Angst oder depressive Stimmung. Zudem mehren sich Befunde, nach denen psychosoziale Faktoren wie emotionaler „distress“, ein dysfunktionales Verhalten als Reaktion auf Fatigue oder Schmerz oder etwa eine soziale Stigmatisierung an der Aufrechterhaltung der Beschwerden beteiligt sein können, auch dies unabhängig von der Ätiologie der Grunderkrankung. Physiologische Prozesse wie eine autonome Dysregulation, eine veränderte Aktivierung der adrenokortikalen Aktivität sowie eine veränderte Hirnaktivität werden zunehmend als Mechanismen der Aufrechterhaltung sowohl von Schmerz als auch von Fatigue diskutiert. Diese Gemeinsamkeiten legen ein transdiagnostisches Konzept nahe, welches es ermöglicht, Überschneidungen hinsichtlich biopsychosozialer Mechanismen in der Aufrechterhaltung dieser Beschwerden gezielter zu untersuchen. Ziel dabei ist es, sowohl Diagnostik als auch Behandlung zum einen stärker individualisiert, zum anderen ressourcenschonender zu gestalten. Das vorliegende narrative Review gibt einen ersten Überblick über transdiagnostische Mechanismen und mögliche Ansätze zur klinischen Versorgung von Fatigue und Schmerz.
Keywords: Cognitive-behavioral responses; Physiological reactions; Primary and secondary pain/fatigue; Social reactions; Transdiagnostic mechanisms.
© 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Conflict of interest statement
Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: M. Hasenbring, C. Levenig und C. Titze geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Similar articles
-
Prescription of Controlled Substances: Benefits and Risks.2025 Jul 6. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2025 Jan–. 2025 Jul 6. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2025 Jan–. PMID: 30726003 Free Books & Documents.
-
The Black Book of Psychotropic Dosing and Monitoring.Psychopharmacol Bull. 2024 Jul 8;54(3):8-59. Psychopharmacol Bull. 2024. PMID: 38993656 Free PMC article. Review.
-
Idiopathic (Genetic) Generalized Epilepsy.2024 Feb 12. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2025 Jan–. 2024 Feb 12. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2025 Jan–. PMID: 31536218 Free Books & Documents.
-
Multidisciplinary collaborative guidance on the assessment and treatment of patients with Long COVID: A compendium statement.PM R. 2025 Jun;17(6):684-708. doi: 10.1002/pmrj.13397. Epub 2025 Apr 22. PM R. 2025. PMID: 40261198
-
AGA Clinical Practice Update on GI Manifestations and Autonomic or Immune Dysfunction in Hypermobile Ehlers-Danlos Syndrome: Expert Review.Clin Gastroenterol Hepatol. 2025 Jul;23(8):1291-1302. doi: 10.1016/j.cgh.2025.02.015. Epub 2025 May 19. Clin Gastroenterol Hepatol. 2025. PMID: 40387691 Review.
References
Literatur
-
- Buckholtz JW, Meyer-Lindenberg A (2012) Psychopathology and the human connectome: Toward a transdiagnostic model of risk for mental illness. Neuron 74:990–1004 - PubMed
-
- Chalder T, Willis C (2017) “Lumping” and “splitting” medically unexplained symptoms: is there a role for a transdiagnostic approach? J Ment Health 26(3):187–191 - PubMed
-
- Chalder T, Patel M, Hotopf M et al (2023) Efficacy of therapist-delivered transdiagnostic CBT for patients with persistent physical symptoms in secondary care: a randomised controlled trial. Psychol Med 53(2):486–496
-
- Dantzer R, Heijnen CJ, Kavelaars A et al (2014) The neuroimmune basis of fatigue. Trends Neurosci 37(1):39–46 - PubMed
Publication types
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Research Materials