Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2025 Aug 21.
doi: 10.1007/s00482-025-00898-2. Online ahead of print.

[Comorbidity of chronic pain and fatigue : Common mechanisms, common treatment steps?]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Comorbidity of chronic pain and fatigue : Common mechanisms, common treatment steps?]

[Article in German]
Monika Hasenbring et al. Schmerz. .

Abstract

Fatigue and chronic pain show a high level of comorbidity and are both not only frequent symptoms of chronic diseases without known somatic structural causes (e.g. irritable bowel syndrome or nonspecific low back pain) but also as leading symptoms of diseases with a specific etiology (e.g., cancer, rheumatoid arthritis or multiple sclerosis). Fatigue and pain also often co-occur for months or years after overcoming an acute organic illness, such as an acute bacterial or viral infection. In all cases, fatigue and pain can be accompanied by increased anxiety or depression. Moreover, research indicates that psychosocial factors, such as emotional distress, dysfunctional behavioral responses to fatigue or pain or social stigmatizing, can be involved in the perpetuation of the complaints and also independent of the etiology of the underlying disease. Physiological processes, such as autonomic dysregulation, an altered activation of adrenocortical activity as well as altered brain activity are increasingly being discussed as biological mechanisms. These common factors suggest a transdiagnostic approach investigating overlapping features in terms of biopsychosocial mechanisms that may play a role not only in the maintenance of pain but also of fatigue. As a consequence, both the diagnostics and management can be provided in a more individualized and resource-efficient way. The present narrative review gives a preliminary summary of the transdiagnostic mechanisms and possible clinical approaches for fatigue and chronic pain.

Fatigue, eine pathologische Form von Müdigkeit, und chronischer Schmerz zeigen ein hohes Maß an Komorbidität, dies sowohl als chronische Symptome von Erkrankungen ohne bekannte somatisch-strukturelle Ursache (z. B. chronischem Reizdarmsyndrom, nichtspezifischem Rückenschmerz) als auch bei Erkrankungen mit spezifischer Ätiologie (z. B. Tumorerkrankungen, rheumatoider Arthritis, multipler Sklerose) bzw. als chronische körperliche Beschwerden, die nach Abklingen einer akuten Organerkrankung (z. B. einer bakteriellen oder viralen Infektion) über Monate bis Jahre hinweg bestehen können. In allen Fällen können sie psychischen „distress“ nach sich ziehen, so etwa eine erhöhte Angst oder depressive Stimmung. Zudem mehren sich Befunde, nach denen psychosoziale Faktoren wie emotionaler „distress“, ein dysfunktionales Verhalten als Reaktion auf Fatigue oder Schmerz oder etwa eine soziale Stigmatisierung an der Aufrechterhaltung der Beschwerden beteiligt sein können, auch dies unabhängig von der Ätiologie der Grunderkrankung. Physiologische Prozesse wie eine autonome Dysregulation, eine veränderte Aktivierung der adrenokortikalen Aktivität sowie eine veränderte Hirnaktivität werden zunehmend als Mechanismen der Aufrechterhaltung sowohl von Schmerz als auch von Fatigue diskutiert. Diese Gemeinsamkeiten legen ein transdiagnostisches Konzept nahe, welches es ermöglicht, Überschneidungen hinsichtlich biopsychosozialer Mechanismen in der Aufrechterhaltung dieser Beschwerden gezielter zu untersuchen. Ziel dabei ist es, sowohl Diagnostik als auch Behandlung zum einen stärker individualisiert, zum anderen ressourcenschonender zu gestalten. Das vorliegende narrative Review gibt einen ersten Überblick über transdiagnostische Mechanismen und mögliche Ansätze zur klinischen Versorgung von Fatigue und Schmerz.

Keywords: Cognitive-behavioral responses; Physiological reactions; Primary and secondary pain/fatigue; Social reactions; Transdiagnostic mechanisms.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: M. Hasenbring, C. Levenig und C. Titze geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Similar articles

References

Literatur

    1. Brown LF, Kroenke K (2009) Cancer-related fatigue and its associations with depression and anxiety: a systematic review. Psychosomatics 50(5):440–447 - PubMed - PMC
    1. Buckholtz JW, Meyer-Lindenberg A (2012) Psychopathology and the human connectome: Toward a transdiagnostic model of risk for mental illness. Neuron 74:990–1004 - PubMed
    1. Chalder T, Willis C (2017) “Lumping” and “splitting” medically unexplained symptoms: is there a role for a transdiagnostic approach? J Ment Health 26(3):187–191 - PubMed
    1. Chalder T, Patel M, Hotopf M et al (2023) Efficacy of therapist-delivered transdiagnostic CBT for patients with persistent physical symptoms in secondary care: a randomised controlled trial. Psychol Med 53(2):486–496
    1. Dantzer R, Heijnen CJ, Kavelaars A et al (2014) The neuroimmune basis of fatigue. Trends Neurosci 37(1):39–46 - PubMed

LinkOut - more resources