Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2025 Oct;79(10):775-786.
doi: 10.1055/a-2625-4905. Epub 2025 Oct 6.

[Treatment Algorithm of Pulmonary Arterial Hypertension]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Treatment Algorithm of Pulmonary Arterial Hypertension]

[Article in German]
Ekkehard Grünig et al. Pneumologie. 2025 Oct.

Abstract

Targeted therapy for pulmonary arterial hypertension has a positive impact on the symptoms and prognosis of the disease. Targeted and early combination therapy demonstrates greater improvements compared to monotherapy. For treatment decisions, assessing the mortality risk based on risk stratification and the presence of comorbidities is essential. A low-risk status is desirable, but does not always guarantee long-term clinically stable disease. Therefore, early and regular reevaluations should be performed to monitor treatment response, determining the therapeutic consequences for treatment adjustment.Novel agents and the discovery of new mechanisms of action have greatly expanded and improved treatment options, but require further evaluation in long-term studies. The definition of new treatment goals, such as achieving remission of PAH, should be critically discussed among the new therapeutic options and further evaluated through prospective studies 1.

Die gezielte Therapie der pulmonalarteriellen Hypertonie hat einen positiven Einfluss auf die Symptomatik und Prognose der Erkrankung. Eine gezielte und früh eingesetzte Kombinationstherapie zeigt dabei größere Verbesserungen im Vergleich zu einer Monotherapie. Für Therapieentscheidungen ist die Einschätzung des Mortalitätsrisikos anhand der Risikostratifikation sowie das Vorhandensein von Komorbiditäten essenziell. Ein niedriger Risikostatus ist anzustreben, sichert jedoch nicht immer einen langfristigen klinisch stabilen Verlauf. Zur Kontrolle des Therapieansprechens sollten daher frühzeitige und regelmäßige Reevaluationen erfolgen, bei denen die therapeutischen Konsequenzen im Sinne einer Therapieanpassung eruiert werden.Neuartige Wirkstoffe und die Erschließung neuer Wirkmechanismen haben die Therapiemöglichkeiten sehr erweitert und verbessert, müssen aber in Langzeitstudien weiter evaluiert werden. Die Definition neuer Therapieziele, z. B. Erreichen einer Remission der PAH, sollten unter den neuen therapeutischen Optionen kritisch diskutiert und durch prospektive Studien weiter evaluiert werden 1.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

Ekkehard Grünig erhielt Vortrags- und/oder Beraterhonorare von Actelion, AOP, Bayer, Ferrer, GEBRO, GSK, GWT, Insmed, Janssen, Merck, MSD, OMT, phev, Pfizer, United Therapeutics.Katrin Milger erhielt Vortrags- oder Beraterhonorare von AstraZeneca, Chiesi, GSK, Insmed, Janssen, Novartis, Sanofi.Albert Omlor erhielt Vortrags- und/oder Reisekosten von AOP, Janssen, MSD.Andreea Florea: kein Interessenkonflikt.Benjamin Egenlauf erhielt Vortrags- und/oder Reisekosten von Actelion, AOP, Insmed, Janssen, MSD, OMT, Pfizer, United Therapeutics.Dennis Ladage kein Interessenkonflikt.Dirk Skowasch erhielt Honorare für Vorträge und/oder Beratung und/oder Forschungsförderung an die Institution von AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, GSK, Janssen, MSD und Sanofi.David Pittrow erhielt Honorare für Beratertätigkeiten von Actelion, Amgen, Aspen, Bayer, Biogen, Boehringer Ingelheim, Daiichi Sankyo, MSD, Novartis, Sanofi-Genzyme, Takeda, Viatris und Zambon.Lars Harbaum erhielt Vortragshonorare und Reisekosten von MSD und Janssen-Cilag/Johnson & Johnson.Michael Halank erhielt Vortrags-/Beratungs- und/oder Reisekosten von AOP, AstraZeneca, Janssen, MSD, phev.Oktay Tutarel erhielt Vortragshonorare und/oder Reisekosten von Actelion, Janssen, MSD und Pharmacosmos.Panna K. Csonka: kein Interessenkonflikt.Satenik Harutyunova erhielt Vortrags- und/oder Reisekosten von Actelion, AOP, Insmed, Janssen, MSD, OMT, Pfizer, United Therapeutics.Silvia Ulrich erhielt Vortrags- und/oder Reisekosten von Actelion, AOP, Insmed, Janssen, MSD, OMT, Pfizer, United Therapeutics.Tobias Lange hat Honorare für Vorträge und/oder Beratungstätigkeit und/oder Unterstützung für die Teilnahme an Fortbildungen erhalten von AstraZeneca, AOP orphan, APONTIS Pharma, BMS, Boehringer Ingelheim, Daiichi Sankyo Deutschland GmbH, Ferrer, Janssen Cilag, MSD, Pfizer.Thomas Sonnweber erhielt Vortrags- und/oder Beraterhonorare und/oder Forschungs- und Fortbildungsunterstützungen von Actelion, AirLiquide, Astra Zeneca, AOP, Bayer, Böhringer Ingelheim, Chiesi, Ferrer, GSK, Insmed, JanssenCilag/Johnson & Johnson, Linde, Menarini, MSD, Novartis, Pari, Roche, Sanofi, Vivisol.Vera Heß: kein Interessenkonflikt.Nikolaus Kneidinger erhielt Honorare für Vorträge und/oder Beratungstätigkeit und/oder Beratungstätigkeit von Janssen-Cilag und MSD.Hans Klose erhielt Honorare für Vorträge und/oder Beratungstätigkeit und/oder Unterstützung für die Teilnahme an Fortbildungen von Bayer, GossamerBio, JanssenCilag, MSD, Orphacare, Pfizer, OMT, UT, AOP.

MeSH terms

Substances

LinkOut - more resources