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Review
. 2025 Nov 10.
doi: 10.1007/s00117-025-01537-8. Online ahead of print.

[Osteonecrosis and osteochondrosis : Clinical introduction]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Osteonecrosis and osteochondrosis : Clinical introduction]

[Article in German]
Johanna-Maria Simon et al. Radiologie (Heidelb). .

Abstract

Background: Osteochondrosis and osteonecrosis affect epiphyseal and apophyseal ossification centres and lead to structural changes in bone and cartilage. They differ in terms of aetiology, age and prognosis. Osteochondrosis dissecans and Osgood-Schlatter disease primarily affect adolescents, while spontaneous osteonecrosis of the knee (SONK/Ahlbäck's disease) predominantly occurs in older adults.

Objective: This article presents four clinical cases to illustrate typical manifestations, imaging diagnostics, and therapeutic strategies for osteochondronecrosis in children, adolescents and adults.

Conclusion: Magnetic resonance imaging plays a key role in staging and guiding treatment decisions. While lesions in juveniles may resolve spontaneously, unstable or progressive cases often require surgical intervention. Ahlbäck's disease is associated with a poor prognosis and frequently necessitates joint replacement.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Osteochondrosen und Osteonekrosen betreffen epiphysäre und apophysäre Ossifikationszentren und führen zu strukturellen Veränderungen von Knochen und Knorpel. Sie unterscheiden sich hinsichtlich Ätiologie, Alter und Prognose. Die Osteochondrosis dissecans (OD) und Morbus Osgood-Schlatter z. B. betreffen meist Jugendliche, während die spontane Osteonekrose (spontane Osteonekrose des Knies [SONK]/M. Ahlbäck) überwiegend bei älteren Erwachsenen auftritt.

Ziel der arbeit: Anhand von 4 Fallbeispielen werden typische Manifestationen, bildgebende Diagnostik sowie therapeutische Strategien bei Osteochondronekrosen im Kindes‑, Jugend- und Erwachsenenalter dargestellt.

Diskussion: Die Diagnostik, insbesondere mittels Magnetresonanztomographie (MRT), ist essenziell zur Stadieneinteilung und Therapiewahl. Während juvenile Läsionen teils spontan ausheilen, erfordern instabile oder progrediente Verläufe operative Maßnahmen. Der M. Ahlbäck zeigt meist eine ungünstige Prognose mit häufiger Notwendigkeit zur endoprothetischen Versorgung.

Keywords: Ahlbäck’s disease; Magnetic resonance imaging; Osgood-Schlatter disease; Osteochondrosis dissecans; Subchondral insufficiency fracture.

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Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: J.-M. Simon und P.E. Müller geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

References

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